ثبت‌نام / ورود
ثبت‌نام / ورود

بازی را می بریم

بازی برد؛ راهکارهای دستیابی به استراتژی برد

بازی را می بریم
استراتژی حوزه ای نسبتاً نوپاست. تا نیمه قرن گذشته، آنچه عموم مردم امروزه آن را استراتژی می دانند به سادگی تحت عنوان مدیریت طبقه بندی می شد. بنابراین، جای تعجب نیست که بسیاری از سازمان ها در تقلای تعریفی از استراتژی و چگونگی خلق استراتژی اثربخش اند؛ هیچ تعریف منحصر به فرد، واضح و فراگیری از استراتژی یا اجماع درباره چگونگی خلق استراتژی وجود ندارد.

ای. جی. لافلی و راجر ال. مارتین نویسندگان کتاب «بازی برد» درباره چیستی استراتژی، اهمیت و چگونگی تدوین آن می گویند: استراتژی درباره انتخاب های مشخص برای پیروزی در فضای بازار است. طبق نظر پورتر مولف کتاب استراتژی رقابتی، که شاید مورد توجه ترین کتاب نگاشته شده درباره استراتژی باشد؛ شرکت با انتخاب آگاهانه مجموعه ای متمایز از فعالیت ها برای خلق ارزشی بی همتا در برابر رقبایش، به مزیت رقابتی پایدار دست می یابد. بنابراین استراتژی مستلزم انتخاب های صریح برای انجام دادن برخی موارد و انجام ندادن موارد دیگر و برپایی کسب و کار بر مبنای این انتخاب هاست. خلاصه اینکه استراتژی همان انتخاب است. به طور خاص، استراتژی مجموعه ای یکپارچه از انتخاب هایی است که به طور منحصر به فرد جایگاه شرکت را در صنعت مشخص می سازد تا شرکت از این طریق به خلق مزیت پایدار و ارائه ارزش برتر نسبت به رقبایش بپردازد.
انتخاب کردن عملی دشوار است و همواره با سایر اقدامات اجرایی در تناسب نیست. به نظر ما تعداد بسیار کمی از شرکت ها از استراتژی پیروزمندانه واضح، سنجیده و تاثیرگذار در جای خود بهره می برند. در عمده موارد مدیران ارشد آنچه را فوریت بیشتری دارد، جایگزین موارد با اهمیت می کنند. غالباً تفکر در صورت تمایل بیش از اندازه سازمان به اقدامات عملی، به حاشیه رانده می شود.
پیروزی و کسب موفقیت باید در نقطه کانونی هر استراتژی باشد. از نظر ما استراتژی مجموعه ای یکپارچه و هماهنگ از پنج انتخاب شامل آرمان پیروزی، تعیین محل بازی و حوزه فعالیت، روش دستیابی به موفقیت و پیروزی، قابلیت های اصلی و سیستم های مدیریت است. این پنج انتخاب، زنجیره انتخاب استراتژیک را تشکیل می دهند.»
نویسندگان در مقدمه کتاب تاکید می کنند: «هدف ما فراهم کردن راهنمای خودآموزی درباره استراتژی برای شماست. ما مفاهیم، فرایندها و ابزارهای عملی ای را ارائه می کنیم که برای خلق و طراحی استراتژی موفقیت آمیز در کسب وکار، واحد عملیاتی یا سازمان تان نیاز دارید؛ استراتژی ای که با آن خدمات بهتری به مشتریان تان عرضه می کنید، با موفقیت بیشتری رقابت می کنید و پیروز می شوید.»
سید حسین جلالی این کتاب را ترجمه و انتشارات آریاناقلم آن را منتشر کرده است.

0 دیدگاه:

captcha
انصراف از پاسخ دادن

پیوندهای مهم

© کلیه حقوق اين پورتال متعلق است به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان

می‌باشد.