ثبت‌نام / ورود
ثبت‌نام / ورود

تاثیر بسته بندی بر محصولی که می فروشید

تاثیر بسته بندی بر محصولی که می فروشید
بسته بندی به عنوان یک ابزار با اهمیت در برندسازی شناخته می شود. در فروش فیزیکی تقریبا بیشتر تصمیم گیری ها در زمینه انتخاب برند در مکان خرید اتخاذ می شود، پس بسته بندی مناسب می تواند به سرعت نگاه مشتری ها را متوجه خود ساخته، ارزش های محصول را به آن ها منتقل سازد، ارزش ویژه برند را تقویت کند و اطلاعاتی کلیدی را در زمینه مقایسه آن با سایر گزینه ها ارائه دهد.

برای بسیاری از کالاهای مصرفی بسته بندی شده، بسته بندی، ابزار بازاریابی برند است و بر مصرف کنندگان، حتی پس از پایان فرآیند خرید، تاثیرگذار است. به بیان دیگر، پس از این که محصول به منزل مشتری منتقل شد، می تواند روی سلیقه ها و ارزش های ادراک شده وی تاثیرگذارده و بر میزان مصرف در هر بار و حتی شیوه استفاده از آن تاثیر بگذارد.
بسته بندی می تواند بر حس چشایی تاثیرگذار باشد
حس چشایی و لامسه ما بسیار منعطف و اثرپذیر است و آنچه ما روی بسته بندی می بینیم، می تواند منجر به آن شود که «طعمی را که فکر می کنیم محصول دارد، به واقع حس می کنیم.» در یک مطالعه، دو نمونه غذایی که روی آن ها برچسب «ده گرم پروتئین» و «ده گرم پروتئین سویا» درج شده بود به 181 نفر ارائه شد. هر دوی این نمونه ها مشابه بودند و هیچ کدام سویا نداشتند. با وجود این، بسیاری از مردم بر این باور بودند که سویا، طعم اشتهاآوری ندارد و به همین دلیل نمونه ای را که حاوی سویا می دانستند به عنوان ماده غذایی «بد مزه و بد بو» معرفی کردند. این مطالعه نشان داد که انتخاب واژه ها و تصاویر درست روی بسته بندی می تواند تاثیر بسزایی بر انتظارات افراد و به تبع آن بر حواس آن ها باقی بگذارد.
بسته بندی می تواند بر ارزش محصول تاثیر بگذارد
بسته بندی محصول می تواند تا مدت ها پس از خرید آن، بر باورهای ما نسبت به ارزش آن در قبال مبلغ پرداخت شده، تاثیر بگذارد. بسیاری از افراد بر این باور هستند که هر قدر بسته خریداری شده بزرگتر باشد، قیمت آن در قبال حجم، عادلانه تر است. با وجود این، شکل بسته بندی نیز می تواند بر نگرش ما نسبت به ارزش محصول تاثیر بگذارد. مطالعات انجام شده نشان می دهند این تصور وجود دارد که بسته بندی های بلند و باریک نسبت به بسته بندی های کوتاه و عریض، حاوی حجم بیشتری از محصولات است.
بسته بندی بر رفتار مصرف تاثیر گذار است
بر اساس نتایج پژوهش ها، وقتی که اندازه بسته مواد غذایی دو برابر شود، مصرف مشتری بین 18 تا 32 درصد افزایش می یابد. یکی از دلایل اصلی این امر آن است که بسته بدی های بزرگتر «هنجارهای مصرفی» فرد را تحت تاثیر قرار داده و سطح نیاز را افزایش می دهد. مثلا در یک مطالعه، به تماشاچیان یک فیلم در سینما بسته های ذرت داده شد. تعدادی از بسته ها در اندازه متوسط و تعدادی از آن ها بزرگ بودند. مصرف آن دسته از افرادی که ظرف بزرگ دریافت کرده بودند، 45 درصد بیش از گروه دیگر بود.
ممکن است بگویید بسته بندی در تجارت فیزیکی می تواند عامل مهمی باشد، اما در تجارت آنلاین که مشتری روی خود محصول متمرکز است و به راحتی می تواند قبل از خرید، نظرات دیگران را درباره کالای مورد نظرش بررسی کند، عملا  کارکرد قبل را ندارد. بنابراین در محصولاتی که به صورت الکترونیک فروخته می شوند، کمتر اهمیت دارد. اما فراموش نکنید که یکی از مهمترین وظایف بسته بندی مراقبت از محصول است. اگر بسته بندی نتواند این وظیفه خود را انجام دهد و محصول طی مسیر تا رسیدن به دست مشتری آسیب ببیند، نه فقط محصول که تصویر برند شما هم مخدوش شده است. ضمنا بسته بندی خوب، می تواند سبب شود مشتری آنلاین شما، رفتار خرید را تکرار کند.
 
 
 
بخش هایی از این مطلب برگرفته از کتاب مدیریت استراتژیک برند، نوشته کوین لین کلر است.

0 دیدگاه:

captcha
انصراف از پاسخ دادن

پیوندهای مهم

© کلیه حقوق اين پورتال متعلق است به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان

می‌باشد.