ثبت‌نام / ورود
ثبت‌نام / ورود

نیازهای سالمندان را دریابید

نیازهای سالمندان را دریابید
پیش بینی مرکز آمار ایران از جمعیت ایران در سال 1415 نشان می دهد که باید منتظر تغییرات زیادی باشیم. طبق این پیش بینی ها جمعيت سالمندان 65 ساله و بيشتر، از 6.1 درصد در سال 1396 به11درصد در سال 1415افزايش مي يابد، یعنی بیش از 10 میلیون نفر.

سالمندی همواره با نیازهای متعددی همراه بوده است. از نیازهای مراقبتی، بهداشتی و پزشکی گرفته تا نیازهای روانی و احساسی. زمانی بود که مطابق رسوم، والدین سالمند در خانه فرزندان خود ساکن بودند و این که فرزندان باید از آن ها مراقبت کنند، امری کاملا پذیرفته شده بود.
اما اکنون با تغییرات فرهنگی که در جامعه رخ داده دیگر نمی توان انتظار داشت همان روال قبل تداوم یابد. شاید بهتر باشد به جای نقد این تغییرات با آن همراه شویم و بسیاری از انتظاراتی که از فرزندان می رفت حالا استارت آپ ها بر عهده بگیرند. تکنولوژی هم سعی می کند حل بخشی از مشکلات را بر عهده بگیرد.
در جوامعی که جمعیت سالمند پر تعدادی دارند، مانند آلمان و ژاپن از این استارت آپ ها استقبال خوبی داشته اند.
در ادامه 8 زمینه کسب و کار مرتبط با سالمندان را مرور می کنیم که می توانند ایده های جالبی به شما بدهند:
  1. مشاور مراقبت از سالمندان: این متخصصان می توانند در یافتن بهترین شیوه زندگی برای سالمندان، در خانه و خارج از آن و یا مراقبت های روزانه و یا تجهیزات مورد نیاز برای آن ها فعالیت کنند. اگر علاقمند به فعالیت در این زمینه هستید می توانید با سازمان های فعال در این زمینه همکاری کنید و از آن ها بخواهید سالمندان نیازمند به کمک را به شما معرفی کنند.
  2. تجهیز کردن خانه متناسب با نیازهای سالمند: بسیاری از سالمندان ترجیح می دهند بدون وابستگی به دیگران در خانه خودشان زندگی کنند، اگرچه تحقق این خواسته، به حفظ عزت نفس آن ها کمک می کند، اما در عین حال می تواند برای آن ها مشکلاتی را هم ایجاد کند. خانه ای که سالمند در آن زندگی می کند، باید کاملا ایمن سازی شود و تجهیزات لازم برای زندگی راحت تر او نصب گردد. برای مثال درها، سرویس بهداشتی و آشپزخانه باید طوری باشند که به راحتی و بدون خطر بتوان از آن ها استفاده کرد. شما می توانید در این حوزه هم کسب و کاری را برای خودتان ایجاد کنید.
  3. خدمات خانگی: بسیاری از سالمندانی که در خانه خودشان زندگی می کنند، اگرچه از استقلالی که دارند، راضی هستند، اما احتمالا بعضی از امورشان را نمی توانند خود به تنهایی انجام دهند. مانند خرید، تمیز کردن خانه، شستن و اتوکردن لباس ها، تمیز و مرتب کردن حیاط یا انباری و ... . اگر کسب و کاری در این زمینه راه اندازی کنید و بتوانید اعتماد مشتریان خود را جلب کنید، می توانید انتظار سود خوبی را هم داشته باشید.  ضمنا می توان دامنه مشتریان را هم از سالمندان به سایر افراد جامعه گسترش داد.
  4. خدمات مسافرتی: بیشتر آژانس های مسافرتی بر جوانان متمرکز هستند، در حالی که سالمندان هم به مسافرت و تفریح نیاز دارند، این یک نیاز جدی و مغفول مانده است که می تواند برای شما فرصت کسب و کار سودآور و در عین حال جذابی را ایجاد کند.
  5. خدمات مربوط به تغذیه و ورزش: تقریبا بیشتر خدماتی که در جامعه ارائه می شود با رویکرد به جوانان است، آیا شما باشگاه ورزشی که برای سالمندان کلاس ورزشی مخصوص داشته باشد، سراغ دارید و یا مشاوره تغذیه برای سالمندان. تعداد ارائه دهندگان چنین خدماتی اندک است. شما می توانید این کمبود را جبران کنید و کسب و کارتان را در این حوزه راه بیاندازید.
  6. خدمات مشاوره ای در حوزه بیمه و سلامت و بازنشستگی: اگر با بیمه های درمانی آشنا هستید و یا با نظام سلامت جامعه خود ارتباط دارید، می توانید یک کسب و کار راه اندازی کنید که خدماتی از این دست ارائه می کند: برسی صورت حساب های سلامتی و بیمه ای افراد، پیدا کردن پزشک مناسب، گرفتن نوبت ویزیت از پزشک، تهیه داروهای مورد نیاز، یادآوری نیازهای پزشکی سالمند، بررسی سوابق پزشکی و بیمه ای فرد برای حصول اطمینان از این که از تمامی مزایایی که بابت آن ها حق بیمه پرداخت می کند بهره مند است و ... .
  7. خدمات حمل و نقل: ممکن است بگویید که شرکت هایی مانند اسنپ، تپسی، ماکسیم و ... اکنون خدمات حمل و نقل با قیمت مناسب را ارائه می کنند، در حالی که رانندگان این شرکت ها مشتریان خود را بر مبنای سود مالی خود انتخاب می کنند و هیچ دسته بندی مشخصی وجود ندارد. اگر شرکتی بر گروه سالمندان متمرکز شود، راحت تر و دقیق تر به نیازهای این گروه جمعیتی پرداخته می شود. کمتر پیش می آید که با وجود ارسال درخواست، جوابی دریافت نکنند. مدل درآمدی هم می تواند اشتراکی و پرداخت حق عضویت باشد. به علاوه می توان برخی خدمات دیگر را با این خدمات ادغام کرد. برای مثال شرکت ارائه دهنده خدمات تفریح و سرگرمی چنین خدماتی هم ارائه دهد.
فراموش نکنید مشتری همیشه به دنبال خدمات ارزان نیست، گاهی اطمینان از کیفیت خدمات، سبب می شود افراد بهای بیشتر را با کمال میل پرداخت کنند.

0 دیدگاه:

captcha
انصراف از پاسخ دادن

پیوندهای مهم

© کلیه حقوق اين پورتال متعلق است به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان

می‌باشد.